Wat te kiezen?

door Vulpius

Lichtheid of zwaarte? Daar is het oude probleem terug. Beiden zo uniek en beiden met hun voor- en nadelen. Ik dacht dat ik sterker was – ben ik ook. Maar toch… ik ging weer twijfelen, ik ben terug onzeker, waar kom ik uit waar wil ik heen waarom deed ik mezelf iets aan waarvan ik wist dat het hier zou eindigen? Verlang ik naar het lijden? Verlangt mijn hart naar het zeggen van iets? Als de Waarheid in mezelf zit, waarom vind ik die dan zo moeilijk? Waarom is het pad dat naar zichzelf loopt altijd het lastigst begaanbaar? Ik bewaar rust en controle… maar voor hoe lang?

In het heengaan kijk de wereld naar mij en was ik eindelijk Meester. Toen gaf ik onderricht en in het terugkeren was ik al mijn kracht verloren. Waarom ben ik niet sterker? Was ik dan verkeerd? Verlangt mijn ziel dan toch naar dat andere? Zo ja, dan mag ik niet talmen dit keer… maar bij de gedachte daaraan krijg ik toch weer schrik. Dus wat is het juiste?

