Manipulatie 101

door Vulpius

Onlangs vond ik een artikeltje over manipulatie op het Internet.

Enkele basispunten die worden gebruikt bij het manipuleren van anderen zijn:

“Consistency,” or “Don’t Be A Hypocrite”
Essentially, humans are programmed not to say one thing and do another . . . consciously. (This is fodder for a long, long discussion – in reality, people do this all the time, but it requires this other mechanism called “denial”.) So, manipulators exploit this by getting you to any public commitment to a group, philosophy, or position… because if you break it, you would naturally feel guilty (or confusion, or a highly uncomfortable something called “cognitive dissonance”) for breaking it, and seeming inconsistent.Thus, understanding this at some level, manipulators often try to elicit small commitments out of you (“Raise your hand if you agree with this (obvious statement)”… “Is there anything not completely perfect about your other boyfriend?”) – and, once they have the “foot in the door,” they keep you going in a consistent direction from there. And suddenly, you find yourself saying things and defending positions you never might have imagined…

Klopt, en is een zeer krachtig middel in de praktijk. Het is belangrijk goed in te schatten waar je moet beginnen en hoe snel je kan verder gaan bij het manipuleren van anderen. Het is ook belangrijk dat je slachtoffer nooit inziet dat je met manipulatie bezig bent. (Tenzij er dubbel spel wordt gespeeld, maar dat is eventueel voor later en is niet bij iedereen toepasbaar.) Wanneer je iemand onzeker wilt maken over zichzelf of zijn/haar omgeving kun je dus beginnen met een simpel duidelijk simpel vraagje dat een zeker negatief antwoord opwekt. Vanaf dat punt ga je verder. Onthoud ook goed alle antwoorden, je kan ze later vast en zeker nog gebruiken. (“Hoe, en je zei dat… en nu zeg je iets anders!”, vergeet niet onthutst te spelen.)

“Reciprocity,” or “The Hare Krishna trick”
Nothing is free. Manipulators understand this.
If you accept the any person’s favor, real or imagined (food, attention, nice gesture, etc), we automatically feel a built-in sense that we should repay them. Translation: I give you a flower, for free… so now, automatically, you feel like you owe me something in return. I will accept a dollar or two.

Dit is meestal het eerste wat nieuwe ‘recruten’ wordt aangeleerd. Net omdat het zeer sterk verweven zit in onze cultuur en hoe we denken. Men zegt wel is dat de beste manier om een vriend te maken een gunst vragen is. Toch moet je hier opletten, zeker in deze assertieve tijden. Mensen beginnen het steeds minder vanzelfsprekend te vinden dat ze iets moeten terugdoen. Toch blijft dit een krachtig middel, zeker wanneer het goed uitgevoerd wordt. Let ook op dat je na je gunst niet meteen zelf op je strepen gaat staan. Wacht tot het schuldgevoel bij de andere begint te knagen.

“Social Proof,” or “Everyone’s Doing It!”
Humans as social creatures take our cues of “how to act” from the people around us. It seems to be a deeply ingrained instinct to stay smack in the middle of the herd, where it feels safe. (And it is more safe, in general… unless, say, you’re in the middle of a herd of lemmings. But ignore that for now). Observing other people in a group defines what is proper, good, and expected (related to peer pressure) for acceptance. So, trying to communicate that “Everyone’s doing it!” – tends to make you more likely to do it, too. Unless, of course, you wise up to their little tricks.

Nog iets waar we allemaal wel is van gehoord hebben. We herinneren ons wel nog allemaal het simpele experiment waar twee kelner-acteurs in een restaurant twee verschillende manieren van serveren hadden. De ene was vriendelijk zonder meer, maar de andere herhaalde vriendelijk de bestelling van de klant(en).
“Voor mij een koffie.”
– “Een koffie.”

En – verrassing: de ober die alles herhaalde eindigde de dag met meer drinkgeld dan de andere.

In andere tekstjes wordt nog wel is een ander voorbeeld gegeven. Wil je een band scheppen met iemand? Imiteer hem dan. Als hij/zij haar of zijn glas opneemt en een slokje neemt, doe dan hetzelfde, best tegelijkertijd. Dit mag uiteraard niet opvallen, eenmaal de tegenpartij doorheeft wat er aan de hand is valt alles in het water. Wat acteertalent komt dus zeker van pas.

Authority, or “Big Daddy Said So!”:
If an authority figure tells you to do something – and that authority seems to have enough real authority – ordinary people can do some pretty mind-blowing extraordinarily shockingly amazing things you wouldn’t believe. (Example: Check into what psychologist Stanley Milgram did, that made the psychology industry completely freak out.) Moral: that doctor, guru, expert, Ph.D., media personality might have more influence over you than you realize. This works by you giving up responsibility for yourself, and handing it over to that “authority.”

Als je het nog niet kent moet je het Milgram-verhaal zeker eens opzoeken. Dit is de meest makkelijke vorm van manipulatie voor velen (zeker als het op fysieke kracht aankomt). Ikzelf ben hiertoe jammer genoeg niet toe in staat, maar er zijn natuurlijk nog andere vlakken waarop je een autoriteit kan zijn. Of je nu een erudiet iemand of een empathisch persoon bent (of speelt), met alles kun je wel iets regelen.

Liking, or “Heeey, friend!”:
People who know how to appear likable, who know how to make you feel wanted and loved (“you’re beautiful, baby!”) increases peer pressure and uses the power of our own fantasies (Note: it will probably be a few decades before most psychologists even acknowledge that such things as “fantasies” exist – but by that time, most of us will be too brainwashed to worry about it.)

Oftewel: we gaan lekker een beetje aan “love bombing” doen. Met hoe meer je meedoet, hoe verder je kan gaan. Het enige probleem is dat je je sociale omgeving moet overhalen om zulke spelletjes te spelen. Maar ook los daarvan kun je het inzetten als een sterk wapen.

Scarcity, or “Last Chance One-Day-Only Special Offer”:
Individuals who are trying to sell you or convince you of something can say that, without the group, person, leader, etc, you will miss out on an extremely rare opportunity for an exceptional life, spiritual liberation, changing the world, a great deal on a used car, etc.
People are being conditioned to expect and hope that some outside agency, power, or person will solve their problems. Bad, bad.

Good, good! Dit is wat ook jij moet doen. Zorg ervoor dat je onvervangbaar wordt. Natuurlijk weet je dat dat niet zo is, maar iedereen moet geloven dat jij altijd de nieuwe ideeën,  opportuniteiten en nieuwigheden aanbrengt. Bovendien weet men zonder jou niet waar men terecht zou kunnen.

Zeer interessant allemaal, natuurlijk raad ik niemand aan om deze dingen toe te passen in de praktijk. En als je het toch doet, laat me dan weten hoe het gegaan is…

Het wordt wel weer eens tijd voor een “normale” post.

Advertenties