Het is de leeftijd

door Vulpius

Ik las net deze populaire post.

Ik huil niet, ik lach. Ik zwijg niet, ik babbel. Maar achter de babbels gaat een grote stilte schuil en achter elke lach schuilt een traan.

En ik kan me ongeveer voorstellen hoe de auteur zich voelt. En dan las ik volgende comment:

Je bent twintiger. Dat doet veel.

Telkens ik zo’n opmerking lees gaat mijn bloed koken. Ik weet niet waarom. Volgens mij bedoelen de meeste mensen dit niet eens slecht, waarschijnlijk bedoelen ze het ofwel aardig en meelevend ofwel eerder empathisch (ze zijn zelf twintiger en voelen zich ook zo). Toch denk ik dat leeftijd er niets mee te maken heeft.

Dus niets tegen de commentaarschrijver of -schrijfster (het valt me op dat het meestal meisjes zijn die dit soort opmerking maken) zelf, maar waarom vind ik het dan een vervelende opmerking? Ik denk dat het ten eerste ligt aan de reden dat ik het opvat als een soort kritiek (ook al was dit waarschijnlijk niet de bedoeling). Wat is er mis mee om je eens down te voelen? Of je nu twintig, dertig of tachtig bent, dat kan toch altijd? En dan vind ik “Het is omdat je x-jaar oud bent.” maar een makkelijke en laffe opmerking. Bovendien klinkt het uit de hoogte en egocentrisch.

Ik besef me net dat ik eigenlijk wel weet waarom ik niet tegen dit soort opmerkingen kan. Het is het soort opmerking dat mijn moeder ook vaak gaf (en nog steeds geeft). Jammer genoeg bedoelt zij dit niet empathisch maar blijkt het bijna altijd een “Jij denkt dat je het erg hebt? Kijk eens hoe slecht ik me wel niet moet voelen!”-opmerking te zijn (de Freuds onder de lezers zullen hun vingers hierbij wel aflikken…). En dat is best vervelend, om het met een understatement te zeggen. Bovendien is het iets dat nooit voorbij gaat, toen ik tien was zeiden mensen al: “Dat is omdat je nog jong bent.”, toen ik dertien was hetzelfde, dan kregen we het “pubertijd”-argument (wat toegegeven zo ongeveer de enigste periode is waarin deze opmerking toepasbaar is), en nu we twintiger zijn blijft dit gewoon doorgaan.

Ik heb trouwens enkele keren zelf die opmerking gemaakt (het is ook zo verdomd makkelijk en hautain[1] om te zeggen), maar ik probeer het te vermijden aangezien ik niet in staat ben er geen cynische bijklank bij te voegen.

Een heel verhaal voor iets wat me persoonlijk een beetje stoort. Nogmaals: dit ligt meer (of volledig) aan mij en niet aan de mensen die dit soort dingen zeggen. Just wanted to get it off my chest.

[1]: is het woord “hautain” zelf niet enorm hautain om te gebruiken? Dit moet wel een metawoord zijn.

