Timothy’s tips

door Vulpius

Ik heb net het boek: ‘Een werkweek van 4 uur’ uit, geschreven door self-made man Timothy Ferriss. Het boek zelf verschilt niet veel van andere zelfontwikkeling- of business-boeken, maar er staan vooral enkele leuke tips in die je kunt gebruiken in je omgang met anderen die ik even wou delen. Hieronder een summiere opsomming:

  • Hij daagt je uit om twee dagen lang oogcontact te maken met leden van het andere geslacht en ze hun telefoonnummer te vragen. Hoe meer je het probeert, hoe minder stressvol het zal zijn. Het gaat erom de angst voor het vragen te overwinnen, hij biedt het volgende script:

Neem me niet kwalijk. Ik weet dat dit misschien vreemd klinkt, maar als ik het nu niet vraag, kan ik me de rest van de dag wel voor mijn kop slaan. Ik ben te laat voor een afspraak [met andere woorden, ik heb vrienden en ben geen stalker], maar ik vind je echt [ongelofelijk, verbluffend] leuk [knap, sexy]. Mag ik je telefoonnummer. Ik ben geen psychopaat – ik zweer het. Je mag me ook een niet bestaand nummer geven als je niet geïnteresseerd bent.

  • Telefoongesprekken, als het snel moet gaan. Begin niet met “Oh X, hoe gaat het met je?”, maar: “Hallo X. Ik ben met iets bezig. Waarmee kan ik je helpen?”. Ze antwoorden: “Oh, ik bel straks wel even terug.” Waarop jij zegt: “Nee, ik heb wel even. Wat kan ik voor je doen?”. Zo dwing je ze om onmiddellijk tot de kern van de zaak te komen. Wanneer ze beginnen af te dwalen gebruik je: “Sorry dat ik je onderbreek, X, maar ik heb over vijf minuten een ander gesprek. Waar kan ik je mee helpen?” (of: kun je me een e-mail sturen).
  • Gebruik “Alvast bedankt” aan het einde van e-mails om meer kans op een antwoord te hebben.
  • De kritieksandwich, een klassieker. Prijs eerst een goede eigenschap, lever dan kritiek, en sluit af met een compliment:

Jij: Hallo, X. Heb je even?
X: Natuurlijk. Wat is er?
Jij: Om te beginnen wilde ik je bedanken voor je hulp bij die account laatst. Ik ben heel blij dat je me hebt laten zien hoe ik dat moest aanpakken. Je bent zo goed in het oplossen van technische problemen.
X: Graag gedaan.
Jij: Maar nu het volgende [Noem het niet een “probleem”, als je het kunt vermijden.]. Er komt een heleboel werk op iedereen af en ik voel me [Niemand kan je gevoelens betwisten, gebruik ze dus om een discussie over externe omstandigheden te vermijden.] een beetje overvraagd. Normaal gesproken zijn de prioriteiten me altijd wel duidelijk [Niet: normaal gezien maak jij ze wel duidelijk. Zeg nooit: jij doet altijd X.], maar nu kost het me moeite om te bepalen wat bovenaan de lijst staat. Zou je me kunnen helpen en aangeven wat de belangrijkste taken zijn als er meerdere moeten worden gedaan. Het ligt vast aan mij [Zo haal je wat druk van de ketel, je hebt je punt al gemaakt.], maar ik zou er heel blij mee zijn. Ik denk dat het zou helpen.
X: Euhm, ik zal zien wat ik kan doen.
Jij: Dat zou heel fijn zijn. Dank je wel. O, en voordat ik het vergeet [Dit is een geweldig bruggetje naar het compliment.], die presentatie van vorige week was fantastisch.
X: Vond je? Bla, bla, bla…

  • Hoe secretaressen en poortwachters van bekende personen vermijden? Gebruik niet “Ik wil graag de heer/mevrouw X spreken”, maar “Hallo met Y, mag ik X van u?”, zo kom je er vaak snel door. Wanneer ze toch meer informatie wensen kun je het volgende antwoorden:

Natuurlijk. Het klinkt misschien een beetje vreemd [Zo maak je de ander nieuwsgierig genoeg om te luisteren alvorens hij of zij automatisch “nee” zegt.], maar ik ben een beginnend schrijver en ik heb een interview gelezen in […, dit beantwoord hun vraag: “wie ben je en waarvoor bel je”. Zeggen dat je een beginneling bent wekt vaak sympathie.]. Ik ben al heel lang fan [Of zeg dat je de loopbaan van X al een bepaald aantal jaren volgt.] en ik heb eindelijk de moed bij elkaar geraapt [Doe niet aldof je sterk. Doe alsof je nerveus bent, dan laten ze hun verdediging wat vieren. Doe dit ook in situaties wanneer je niet nerveus bent.] om hem te bellen. Het duurt hooguit twee minuten. Zou u me misschien met hem kunnen doorverbinden [Belangrijk: vraag hem of haar je ergens mee te “helpen”.]. Ik zou het heel erg op prijs stellen als u dat zou kunnen doen.

[Op de website http://www.inventright.com staan tips van Stephen Key die je hier nog verder mee kunnen helpen.]

  • Ga moeilijk doen als je iets wilt bereiken.
  • Hoe kom je over als een topmanager? 1) Geef je niet uit voor CEO of oprichter, anders weet iedereen dat het om een start-up gaat. Gebruik vice-president (VP), directeur, of iets dergelijks. 2) Zet meerdere e-mailadressen en telefoonnummers op de website, bijvoorbeeld voor verschillende afdelingen: sales, info, media, etc. Ook al stuur je ze allemaal door naar jouw adres. 3) Gebruik een receptioniste op afstand, voor 20 euro kun je als een megabedrijf klinken. Gebruik http://www.angel.com om een gratis telefoonnummer in te stellen dat klanten begroet. Compleet met wachtmuziekje. 4) Vermeld geen thuisadres.
  • In Japan noemen ze zombies in driedelige pakken die deel uitmaken van het negen-tot-vijfleger sarari-men – salarismannen – genoemd. Het werkwoord datsu-sara suru wil zeggen: ontsnappen aan (datsu) de salarisman (sara) levenstijl. In Japan hebben ze ook een term voor doodwerken: karooshi, het komt vaak voor.
  • Dingen gedaan krijgen van je baas. Gebruik de volgende zinnetjes: “Heb je even?”, “Ik wilde even een ideetje met je bespreken waar ik al een tijdje op broed. Het duurt hooguit twee minuten.”, “Ik zou willen voorstellen, bij wijze van proef.”, “Je kunt het weer intrekken wanneer je maar wilt.”, “Lijkt dat je redelijk?”, “Dus,… wat vind je ervan? Zullen we het vanaf komende maandag proberen om te kijken hoeveel het oplevert? [Wijk niet van je doel af. Als je hebt gereageerd op een mogelijk bezwaar, ga dan verder met de afsluiting.]”, “Zou ik daarom willen voorstellen.”, “Ik dacht zo dat het handig zou zijn.”
    Wanneer ze tegenpruttelen zeg je: “Waar maak je je dan zorgen om? [Accepteer geen vage weigering. Als een bezwaar in detail wordt beschreven kun je het weerleggen.]”, en “OK, dat zijn goede argumenten [Ga niet direct in de verdediging. Vermijd een strijd tussen twee ego’s.] Om eerlijk te zijn scheelde het niet veel of ik wilde echt weg, vanwege het steeds weer gestoord worden in mijn werk, het forenzen, al die dingen, maar ik voel me fantastisch in deze nieuwe werksituatie. [Dit indirecte dreigement is vermomt als biecht. Je baas zal zich wel twee keer bedenken voor hij weigert. Het voorkomt de winst-verliesuitkomst van een ultimatum.]”, “Dus wat vind je ervan?”, “Je hebt uiteraard alle tijde het recht om van gedachten te veranderen.”
  • Oefen ook volgende vragen als mensen weigeren om te geven waar je om vraagt: “Wat moet ik doen om [gewenste resultaat] te krijgen?”, “Onder welke omstandigheden zou je “gewenste resultaat?”, “Hebt u daar wel eens een uitzondering op gemaakt? [Zo nee – waarom?]”, “U hebt daar vast al wel eens een uitzondering op gemaakt? [Zo nee – waarom?]”.
  • Een spreekwoord uit China. Als je dan toch moet spelen, beslis dan voordat je begint over drie dingen: de regels, wat er op het spel staat en wanneer je ermee ophoudt.
  • Een quote, van Colin Wilson. “De gemiddelde mens is een conformist, die ellende en rampspoed accepteert met het fatalisme van een koe die in de regen staat.”
  • Nog een quote, van Paul Fussel. “Voordat het toerisme ontstond werd reizen gezien als iets wat vergelijkbar is met studeren, en de vruchten ervan werden beschouwd als vormend en geestverrijkend.”
  • Een laatste quote, van Rolf Potts, auteur van Vagabonding. “De simpele bereidheid tot improviseren is op lange termijn belangrijker dan onderzoek vooraf.”

Tot slot nog een leuk fabeltje uit het boek…

Een Amerikaanse zakenman ging op doktersadvies op vakantie naar een dorpje aan de Mexicaanse kust. Omdat hij niet kon slapen na een urgent telefoontje van kantoor de eerste ochtend, liep hij ’s nachts naar de pier om tot rust te komen. Een klein bootje met een visser aan boord had aangelegd en in de boot lagen verschillende grote geelvintonijnen. De Amerikaan complimenteerde de Mexicaan met de kwaliteit van zijn vissen.
“Hoe lang heb je erover gedaan om ze te vangen?” vroeg de Amerikaan.
“Maar heel even,” antwoordde de Mexicaan in verbazingwekkend goed Engels.
“Waarom blijf je dan niet langer op zee om meer vis te vangen?” vroeg de Amerikaan vervolgens.
“Ik heb genoeg om mijn gezin te onderhouden en er een paar aan mijn vrienden te geven,” zei de Mexicaan terwijl hij de vissen in een mand deed.
“Maar wat doe je dan met de rest van je tijd?”
De Mexicaan keek hem aan en lachte. “Ik slaap uit, vis wat, speel met mijn kinderen, houd siësta met mijn vrouw Julia en wandel iedere avond naar het dorp waar ik wijn drink en gitaar speel met mijn vrienden. Ik heb een druk en gevuld leven, señor.”
De Amerikaan lachte. “Ik heb aan Harvard gestudeerd en ik kan je helpen. Als je langer vist, kun je met de opbrengst daarvan een grotere boot kopen. Met de grotere vangst die daaruit volgt kun je er dan in korte tijd verschillende boten bij kopen. Uiteindelijk zou je dan een vloot met visserschepen hebben.”
Hij vervolgde zijn verhaal: “In plaats van je vangst aan een tussenpersoon te verkopen, zou je direct aan de consument kunnen verkopen en uiteindelijk je eigen fabriek voor visconserven kunnen openen. Je zou het product, de verwerking en de distributie helemaal in eigen hand hebben. Je zou natuurlijk wegmoeten uit dit kleine vissersdorp en naar Mexico-Stad moeten verhuizen, vervolgens naar Los Angeles en uiteindelijk naar New York, waar je met het juiste management een grote onderneming zou kunnen runnen.”
De Mexicaanse visser vroeg: “Maar hou lang zou dat allemaal duren?”
Waarop de Amerikaan antwoordde: “15 tot 20 jaar, maximaal 25.”
“Maar wat dan, señor?”
De Amerikaan lachte en zei: “Dat is het mooiste van alles. Op het juiste moment zou je een beursgang aankondigen en de aandelen in je bedrijf verkopen en schatrijk worden. Je zou miljoenen verdienen.”
“Miljoenen señor? En dan?”
“Dan zou je je terugtrekken en in een klein vissersdorp gaan wonen, waar je zou uitslapen, wat vissen, spelen met je kleinkinderen, een siësta houden met je vrouw en ’s avonds naar het dorp wandelen om wijn te drinken en gitaar te spelen met je amigo’s…”

Meer tips en truks kun je lezen in het boek.

