Muzieklijstje

door Vulpius

Tot de ontdekking gekomen dat ik dringend eens mijn klassieke-muziek collectie moet aanvullen. En dan vooral de (laat-)romantische periode / Franse componisten / piano. Componisten om meer van te zoeken zijn (alle links verwijzen naar de last.fm pagina’s):

  • Claude Debussy – weer helemaal weg van deze prachtige muziek. Meer!
  • Maurice Ravel – heerlijk speelse, zachte piano.
  • Frédéric Chopin – soms dartel, soms mistroostig, en gekend natuurlijk.
  • Erik Satie – natuurlijk erg gekend van zijn Gymnopedie en Gnossiennes. Om een of andere reden doet Satie mij altijd aan Yann Tiersen denken, vraag me niet waarom (ook een aanrader).
  • Béla Bartók – een voor mij tot nu toe onbekende Hongaar, ik wacht tot ik meer weet (en heb gehoord) om er een oordeel over te vellen.
  • Gabriel Fauré – ook vrij goed gekend. Studeerde blijkbaar bij Camille Saint-Saëns (mooi), maar ik vind hem niet bijzonder goed. Het klinkt een beetje te ‘katholiek’ naar mijn smaak.
  • Franz Liszt – Hungarian Rapsody iemand? Een meesterlijke pianist, maar ikzelf vind niet al zijn werk even goed.
  • Johannes Brahms – een bekende naam, en zeker geen slechte muziek. Vaak wat droevig.
  • Sergei Rachmaninoff – pure romantiek hier. Zalig.
  • Franz Schubert – gekende naam, zeer melodieus. Over het algemeen vind ik het kindermuziek, maar de Piano Sonata’s zijn best prettig.
  • Johann Sebastian Bach – een naam die echt iedereen kent, en een van de weinige ‘superbekenden’ die ik echt goed vind.
  • Ludwig van Beethoven – een andere klassieke superheld. Jammer genoeg een beetje beu gehoord.
  • Felix Mendelssohn – goed gekend, braaf uitziend mannetje. Wedding March? Van hem. Niet zo speciaal vind ik zelf.
  • Edvard Grieg – teder, een beetje mysterieus en verfijnd, ik ben fan.
  • Camille Saint-Saëns – zeer goed gekend natuurlijk (vooral van Le Carnaval Des Animaux). Blijft prachtig.
  • Dmitri Shostakovich (en hier) – iets minder gekend misschien, maar zeker en vast het beluisteren waard. Vaak onstuimig en woelig – gewoon perfect!
  • Robert Schumann – deze arme componist is altijd een beetje de underdog geweest in vergelijk met Chopin of Liszt. En toch is het ideale luistermuziek. Jammer genoeg niet hetgene waar ik in dit lijstje naar op zoek ben. Maar (!), Schumann is wel zeer veel uitgevoerd door talloze andere knappe pianisten, zoals diegenen die staan in het ‘update’-gedeelte van dit lijstje. Schumann laat zich in verschillende vormen interpreteren, soms zacht en rustig, en dan weer emotioneel en diep.
  • Hector Berlioz – minder goed gekend weer. Niet zo bijzonder vind ik.
  • Gustav Mahler – hem heb je misschien al eens gehoord. Zeker niet slecht.
  • Wolfgang Amadeus Mozart – waarschijnlijk de meest gekende naam in dit lijstje. Buiten zijn Requiem kan ik bijna niets van hem uitstaan – sorry, veel te melig, vind ik.
  • Jean Sibelius – kende ik niet, maar hij klinkt zeker niet slecht.
  • Richard Strauss – kennen we dan weer wel (Also sprach Zarathustra natuurlijk). Zeer prettige muziek.
  • Richard Wagner – nog een Richard. En ook zeer gekend. Lekker epische muziek. Ride Of The Valkyries is ideaal geschikt bij het aggressief rijden, als oppepmiddel voor het geven van een speech, of vlak voor het uitgaan…
  • Modest Petrovich Mussorgsky – een hele mond vol. Tuileries is redelijk gekend. Niet slecht, maar niet bijzonder.
  • Pyotr Ilyich Tchaikovsky – als je ongeveer even oud bent als ik moet je ongetwijfeld telkens aan Fantasia denken wanneer je Tchaikovsky hoort. En toch lijk ik deze arme man telkens te vergeten, hoewel ik hem zeer graag hoor.
  • Pascal Rogé – kwestie van een jongere pianist in het lijstje te hebben. Zeker een aanrader.
  • Sergei Prokofiev – Alexander Nevsky (de muziek bij de gelijknamige film) is het luisteren waard. Ook zijn andere werken zijn top-notch.
  • Ottorino Respighi – we dwalen wat af nu, maar Pines Of Rome moet je beluisterd hebben. Schitterend gewoon.
  • Igor Stravinsky – ook een echte aanrader. Vrij goed gekend (ook al denk je misschien van niet).
  • Zoltán Kodály – folk-achtig. Ook niet echt super.

Al een heel aantal, en dan heb ik er nog zo veel gemist. Vivaldi, Händel, Telemann, Haydn en zovele anderen. Maar die hoorden niet meteen thuis in dit lijstje. Diegene van wie ik dringend meer moet kopen-slash-downloaden heb ik in het vetjes gezet (voorlopig). Ik ben verzot op lijstjes.

Als je al al deze namen en hun werken een beetje kent zul je niet snel met je mond vol tanden staan als het over klassieke muziek gaat (tenzij je slecht bent in het onthouden van namen als je wilt opscheppen in conversaties, zoals ik).

En dan zou ik graag nog wat moderne pianisten vinden ook…

UPDATE: bah, dit is mijn probleem met lijstjes: ik voel een compulsieve drang om er blijven aan te werken:

  • Max Reger – ook katholiek klinkend. Maar ik vind hem niet slecht.
  • Rued Langgaard – kende ik helemaal niet. Niet zo bijzonder.
  • Martha Argerich – blijkbaar vrij onbekend maar toch een virtuoos. En ja hoor, ze speelt erg goed.
  • Aldo Ciccolini – top! Weer een aanrader bij.
  • Daniel Barenboim – niet bijzonder veel eigen werken, maar wel een goede performer.
  • Vladimir Horowitz (bekijk zeker zijn foto eens) – zeer degelijke, stevige uitvoeringen.
  • Claudio Arrau – ook een knappe uitvoerder met een onberispelijke techniek. Als je Schumann wilt luisteren is dit je man!
  • Sviatoslav Richter – nog een onberispelijk pianist.
  • Emil Gilels – nog iemand die Schumann op een ongelofelijk knappe manier brengt.
  • Alfred Brendel – is dan weer de ideale pianist voor Chopin.

Dit is trouwens iets wat ik verschrikkelijk lastig vind aan klassieke muziek, je kunt wel zeggen: ik hou wel of niet van Chopin, maar dan zijn er nog zo veel verschillen naargelang de uitvoerende pianist… Nuja, het is een goed begin, denk ik.

