Je mag alles zeggen, behalve dat wat niet in mijn kraam past

door Vulpius

Sharia for Belgium voelt zich beledigd door het uitgangspunt van Barnard en zegt dat er nooit gelachen kan worden met de islam. “Ik ben absoluut van mening dat er een vrijheid is en je mag spreken over wat je wil”, zei hun woordvoerder Abou Imran, “zolang je niemand beledigt. (Uit: deredactie.be vandaag)

Zucht. Lachen met iets wilt niet zeggen: beledigen. Lachen kan ook betekenen: relativeren. Misschien dat we daar maar eens minder bang van moeten beginnen worden. Wat een uitspraak trouwens. Ik herinner me dat er bepaalde dictators en perverselingen hebben bestaan volgens wie vrije meningsuiting volkomen toelaatbaar was, zolang de meningen hun niet tegen de haren strookten, tenminste.

Ik kijk uit naar een wereld zonder religie.

