Het moet sneller

door Vulpius

Eigenlijk zijn we nog niet zo slecht bezig, toch? Slingerend tussen die wereld vol verlangens, emoties en verdriet naar die hoge toppen vol machtsgevoel en machiavellisme.

Neen, eigenlijk niet. Elk systeem bevat fouten. Gevolg: elk systeem is te manipuleren. Dat is makkelijk, dat gaat snel. Het uitwerken ervan, dan, bedoel ik.

Het manipuleren zelf, dat moet sneller gaan. Geen vragen stellen, geen angst, gewoon gaan, gewoon “blazen”, zoals dat dan heet.

Mijn naam is haas, en ik ben een manager. Ik reis in business class de wereld rond. Ik kom toe in New York.

Ik ben zo zelfzeker dat je me kan vergelijken met een permanente halfdronken kerel.

En dan zet hij zich neer. Draait zijn sjaal goed. Ik herken hem wel, hij zat hier vier weken geleden ook.

En dan komt er iemand bij: “Mag ik bij je komen zitten?” Zo makkelijk gaat dat dan. Ik lach hem uit, maar ik zie mezelf.

Geen gezever, geen gelul. Gewoon blijven blazen, zoals dat dan heet.

Punt is, het moet sneller. Het moet sneller, sneller, sneller. Niet meer geven, niet meer denken. Nemen, nemen, nemen. Bouw een stramien op, een schema, een patroon, richtlijnen. Neen, meer dan dat: een instinct!

Ik komt toe in New York. In het enige ziekenhuis ter wereld waar ze me kunnen helpen. Het moest ook per se sneller.

