Voornemens 2014 (2): Minder werken

door Vulpius

Mijn tweede voornemen is kort en bondig: minder werken. Ik heb te lang tot ver na middernacht op het werk gezeten.

Minder werken, maar ook efficiënter werken. Het merendeel van mijn courante 12-uur dagen worden verspild aan koffiepauzes, praatjes, nieuws lezen en niets doen. Met vier uur per dag focussen zonder onderbrekingen geraken we veel verder. Nee, echt hoor.

Nu, dit gezegd zijnde. Het komende jaar zal nog zwaar worden. Want nadien verhuis ik naar een andere job, en vermoedelijk ook naar een ander land. Ha ja! Nog heel wat dingen af te werken en af te ronden.

Maar me druk maken, dat ga ik in ieder geval niet meer doen. Werk is leuk, belangrijk, maar ook niet alles. Geen reden tot stress, geen reden om andere, meer belangrijke zaken, te moeten missen.

Ik begin me te beseffen dat mijn lange uren van zitten tussen grijze muren en staren naar blinkende schermen eerder dienden om de leegte in mijn leven op te vullen, en niet zozeer gedreven werd vanuit een brandende intrinsieke motivatie, al lijkt dat voor velen wel zo.

Mijn dierbaarste wens is dat dit — ook — gedurende 2014 niet langer nodig zal zijn.

