Voornemens 2014 (3): Gezonder leven

door Vulpius

Het derde voornemen klinkt simpel, maar is het niet.

Neen, geen overdreven maatregelen — ik heb eerder al gezegd dat je in mij geen plotselinge fitnessganger zult vinden.

Voornamelijk eenvoudige dingen, dus, maar waarvan ik denk dat ze wel een impact hebben:

  • Minder vetten eten.
  • Minder suikers eten.
  • De “antifragile”-test uitvoeren. Hoe lang drinken, eten of doen mensen het al? Per x jaar dat het al bestaat is de kans groot dat het nog voor x jaar zal bestaan. Wijn, bier, koffie en thee vind ik okee (met mate), maar geen Cola of andere frisdranken.
  • Meer water drinken. Veel meer water drinken.
  • Meer wandelen. Proberen terug te gaan zwemmen.
  • Voldoende slapen. Het is ongelofelijk wat een effect dit heeft. We hoeven geen helden van de nacht te zijn.
  • Opletten met vitaminen en andere supplementen. We zijn er toch niet eens uit of ze nu helpen of eigenlijk kanker veroorzaken (in de vorm van een supplement). Ik maak een uitzondering voor vitamine D. In onze Westerse wereld hebben we er haast allemaal een sluimerend tekort aan. En op vitamine D kun je niet overdosen.
  • Geestelijke gezondheid. Terug wat meer lezen. Niet als een ADHD’er van de ene naar de andere app op de iPad maar gewoon: volle tekst.

Zie? Geen grote beloftes.

Ik ben er bijna, denk ik, wat voornemens betreft.

